האם בחירה בחברת תמ”א עם ניסיון באמת מעניקה שקט נפשי לדיירים?

פרויקט תמ”א הוא מסובך ומורכב, ומכיוון שבמדובר בבנייני מגורים מאוכלסים, הדיירים למעשה מסכנים את ביתם בתהליך. בחירה שגוייה עלולה להותיר את הדיירים עם נזק שקשה יהיה להתגבר עליו, ואף עלולה להסתיים בנטישה של החברה המבצעת לפני סיום התהליך. עד כמה חשוב ניסיונה של חברת התמ”א המבצעת להצלחת התהליך?

תהליך מורכב וייחודי

מכיוון שמדובר בהסבה של מבנה קיים ובמיגונו, התהליך מורכב יותר מאשר תהליך בנייה רגיל. על החברה המבצעת להכיר את דרישות תמ”א 38, ולדעת כיצד לבצע את העבודה מבלי לפגוע במבנה הקיים. חברה שאינה בעלת ניסיון וידע נדרשים עלולה לגרום למבנה נזק רב – התהליך דורש ידע מקצועי והתנהלות אחראית. חברות וקבלנים המבקשים “לעשות קופה” לוקחים על עצמם התחייבויות מעל ליכולת הביצוע שלהם, והתוצאה עגומה עבור הדיירים ועבור בעלי הנכס. בנוסף לכך, התהליך עצמו ארוך ונדרשת הסכמה של כל הדיירים לעצם השיפוץ, והניסיון מוכיח שליווי מקצועי ומנוסה מקצר את התהליך.

כישלונות

למרבה הצער, ידוע על פרויקטים של תמ”א 38 בתל אביב ובערים אחרות שהתבצעו על ידי חברות בלתי מנוסות או בלתי אחראיות והסתיימו בכישלון, החל מפרויקטים שבסיומם התגלו ליקויים במבנה וכלה בפרויקטים בהם החברה המבצעת נטשה את הפרויקט באמצע התהליך. כישלון של פרויקט תמ”א 38 בו ישנם דירות למגורים וגם תוכלו למצוא דירה להשקעה מותיר את הדיירים עם ליקויים מבניים גדולים, עד כדי דירות שאינן ראויות למגורים. מכיוון שמדובר בסכומים גבוהים, במקרים רבים אין ביכולתם של הדיירים לממן בעצמם את סיום התהליך או את תיקון הנזקים.

רווח והפסד

בפרויקטים של תמ”א 38 מעורב כסף רב, ולכן חברות וקבלנים רבים מעוניינים לבצע אותם, ואף יציעו לכם הצעות מפתות. המטרה הראשונית שלשמה מתבצע התהליך היא הפיכת המבנה לבטוח יותר עבור הדיירים, ברם, בחירה בחברה חסרת ניסיון עלולה להסתיים באסון. לכן, קיימת חשיבות לבחירה בחברה שיש לה ניסיון וידע בתהליך – חברה מוכרת ומנוסה, אשר ביצעה פרויקטים דומים בהצלחה בעבר, והיא בעלת מוניטין של חברה יציבה ואמינה. בנוסף, על מנת שהדיירים יוכלו להיות שקטים ובטוחים, על התהליך להיות שקוף ומלווה בעורך דין ובמפקח בנייה.