כיצד בוחרים יזם לביצוע פרויקט תמ”א 38?

בכל פרויקט בנייה, ובפרט בפרויקטים במסגרת תמ”א 38 (תוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים קיימים בפני רעידות אדמה), היזם הינו אחת הדמויות המרכזיות והמכריעות בהתקדמותו התקינה של הפרויקט ובהצלחתו. מי שאחראי על ביצוע הפרויקט בפועל, על נטילת העלויות וכפועל יוצא גם את הסיכון,– הוא היזם. כאשר מדברים על השבחת הנכס בתמ”א 38, לעיתים קרובות מדובר בפרויקט הנדסי מורכב הדורש זמן, ניסיון, ידע וחוסן כלכלי כדי להשלים את הפרויקט בהצלחה ולבסוף גם להניב עבורכם הדיירים תשואה על ידי עליית ערכן של הדירות בבניין.

ברוב המוחלט של הפרויקטים, היזם רוכש את זכויות הבנייה מבעלי הדירות במסגרת עסקת מכירה. בפרויקטים של תמ”א 38 לא תמיד ירכוש היזם את זכויות הבנייה בתמורה לכסף – אלא לעיתים בתמורה לביצוע חיזוק הבניין ולשדרוגו תחת הגדרות הפרויקט הלאומי. מרגע חתימת החוזה הפרויקט עובר לידיו של היזם. אז איך בוחרים יזם אמין ואיכותי שיבטיח את הצלחתו של הפרויקט?

הגורם החשוב ביותר – מימון הפרויקט

יוזמות בתחום הבנייה יכולות לקום וליפול על מימון. לפרויקטים מסוג תמ”א 38 מתווסף גם מימד הנהלים וההגדרות הספציפיים שהתוותה המדינה לפרויקט, בהם חייבים לעמוד כדי להשלים את הפרויקט. מימון הפרויקט הינו באחריות היזם – שלוקח על עצמו את הסיכון הכלכלי שבפרויקט, בתקווה שהסיכון ישתלם לו בתשואה מהמכירה, על כן חוסנה הכלכלי של החברה היזמית בא לידי ביטוי ביתר שאת בפרויקטים מסוג זה.

יוזמה בלבד איננה מספיקה, חשוב גם ניסיון

האם יצא לכם להסתובב ברחובות העיר שלכם ולראות “בתי רפאים”? בתים חצי בנויים, שנראה כי תהליך בנייתם הפסיק באמצע? שלדים נטושים של קורות ובטון חשוף, שהיו יכולים להפוך להיות בניינים שלמים? ככל הנראה עבור רובכם התשובה היא כן. פרויקטים רבים בישראל הליך בנייתם נעצר , בשל בעיות מימון או עקב בעיות בטיחות , בעיות בארגון נכון של הפרויקט. אי סיום פרויקט הבנייה או ביצועו בצורה בלתי מקצועית עלולים לגרום לזק כלכלי עצום עבור בעלי הנכס, ובמסגרת פרויקט תמ”א 38 גם לבניין עצמו . .

כבעלי הנכס או כדיירי הבניין, הדרך הטובה ביותר בה תוכלו לדאוג שמצב כזה לא יקרה היא על-ידי בחירה קפדנית של יזם מוכר בעל חוסן כלכלי שיכול להראות לכם יכולת ביצוע מוכחת : פרויקטים קודמים אותם סיים בהצלחה. מאז ייסודו של פרויקט תמ”א 38 בישראל, עשרות קבלנים ויזמים קפצו על ההזדמנות העסקית והציפו את השוק. יזמים צעירים וחסרי ניסיון החלו לצוץ כמו פטריות אחרי הגשם, והצטיינו בעיקר בפרסום ובשיווק אגרסיבי, ופחות בהוצאה של פרויקטים לפועל. תופעה מדאיגה אף יותר הינה של “קבלני חתימות” – קבלנים המחתימים את הדיירים על חוזה ולבסוף מוכרים את חתימותיהם למרבה במחיר מותירים את בעלי הדירות להתמודד עם יזם שלא בחרו ועם כלל הבעיות הנלוות לכך .

לסיכום

קשה להפריז בחשיבותה של בחירה קפדנית של יזם עבור הפרויקט שלכם. אל תהססו לשאול את המועמדים שלכם על פרויקטים קודמים שביצעו ואף בקרו בהם בפועל. דברו עם דיירים בבניינים בהם התבצעו פרויקטים ובצעו בדיקה מקיפה אודות אמינותו של היזם. בסופו של יום, בתחום הבנייה – הניסיון הוא תעודת הביטוח של הקבלן. יזם עם ניסיון הוא יזם שקל יותר לסמוך על איכות עבודתו, על אמינותו ועל יושרו המקצועי .