שיווק דירות חדשות בפרויקט תמ”א 38

שיווק דירות חדשות בפרויקט תמ”א 38

בתקופה האחרונה, חלה בתחום הנדל”ן מגמה שלא ניתן להתעלם ממנה. יותר ויותר יוזמות של התחדשות עירונית יוצאות לדרך ואף מסתיימות בהצלחה, בייחוד באזור המרכז והשרון. חלק ניכר מבין היוזמנות האלה משתייך לקטגוריה של תמ”א 38 – תוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים קיימים כנגד רעידת אדמה. הרקע לתוכנית זו הוא מצבם הרעוע של מבנים ישנים בישראל (מבנים משנות ה-70 וה-80), כמו גם מצוקת הדיור בישראל, כאשר בדרך כלל פרוייקט תמ”א 38 נתון מבוסס על עיבוי וחיזוק המבנה בתמורה להוספה של מספר קומות על הגג שלו.
מעבר להגדרה הראשונית הזו, ראוי לתת את הדעת על מספר סוגיות עיקריות הנוגעות לשיווק פרוייקטי תמ”א, אשר בהן בוודאי נתקלים יזמים הבונים ומשווקים פרוייקטים מהסוג הזה.
קושי מרכזי: היעדר גב כלכלי
בעיה ראשונה, הנוגעת הן ליזמים של פרוייקטי תמ”א 38 והן למחפשי הדירות, היא היעדר ליווי בנקאי ליזמים, אשר מטבע הדברים נדרשים לחתום על הסכמים עם קבלנים מבצעים – הליווי חשוב מכיוון שהוא מונע את הצורך ב”פריסייל” (מכירה מוקדמת לצורך מימון). יש לשים לב, מן העבר השני של המשוואה, כי החלק הארי של הבנקים בישראל לא מאפשר לרוכשי הדירה לקבל משכנתא כל עוד לא נחתם ההסכם הסופי עם הקבלן והבנק המלווה אותו.
בחלק מהמקרים, יזמים מוכרים במסגרת תמ”א 38 דירות עתידיות, בהסכם מטלה, ועושים זאת לפני בחירתם של קבלן או בנק מלווה. פעולה כזו, מיותר אולי לציין, משנה את חוקי המשחק עוד יותר.

בית אינו משופץ ביום אחד

קושי אחר בשיווק פרוייקטי תמ”א 38 נוגע לכך שההליך עצמו הוא הדרגתי, ומצריך בכל המקרים חודשים ארוכים של עבודה, ולרוב גם שנים שלמות. כתוצאה מכך, מחפשי הדירות נתקלים בקושי מהותי, ולו מכיוון שאינם יכולים לדמיין כיצד ייראה, בסוף התהליך, הבניין בו הם אמורים להשקיע את מיטב כספם. זאת ועוד, סימני ההיכר של פרוייקטים רבים של תמ”א 38, בשלבים ההתחלתיים שלהם, הם מראה שאינו אטרקטיבי: בניינים ללא כניסה, לובי אשר מודבקים לו חדרים אפורים מבטון, ממ”דים ומרפסות שמש שאינם נראים מחוברים לבניין – והרשימה עוד ארוכה.

יש להדגיש כי יזמים רבים מנסים להפיג את הערפל באמצעות הדמיות מלאות של עיצוב בתים ותוכניות מפורטות לעיצוב מטבחים המבוצעות לדוגמה ע”י מעצבת פנים בפתח תקווה וכן הלאה, אך אף על פי כן, המראה שתואר מעלה עלול להרתיע לא מעט אנשים.

אז מה ניתן לעשות?

החדשות הטובות הן שחברות הפועלות בשדה המשחק מצאו שיטות להתגבר על הקשיים, או אפילו למנף אותם לטובתן. לראיה, חברת ש.א.ג ניצנים, כחלק מאסטרטגיית השיווק שלה והודות לחוסנה הכלכלי, מתחילה בשיווק הדירות רק מהשלב בו מסתיימת הבניה של החלק הישן, ומתחילה בניית הקומות העליונות. בשלב הזה, הפרוייקט כבר “מקבל צורה” אטרקטיבית יותר, ונראה, פשוטו כמשמעו, כמו בניין בהתהוות, שעומד בציפיות של הרוכשים הפוטנציאליים: התוצאה היא מכירה קלה ומהירה יותר, שחוסכת גם את השימוש ב”עזרים טקטיים” (קמפיינים לשיווק, דגמי בניין, מצגות וכן הלאה). בדרך זו יכולה החברה, שגם כך אינה לחוצה עקב הליווי הבנקאי, לקבל מחיר טוב יותר עבור הנכס.
מעלה אחרת של פרוייקטי תמ”א, שבכוחה להתגבר גם כן על החסמים שתוארו מעלה, היא פשוט שמדובר בהחלטה כלכלית נבונה עבור הרוכשים. מחקר שערך אתר “כאן בונים” הראה כי דירות חדשות בפרוייקטי תמ”א זולות בממוצע ב-8-15% מאשר פרוייקטים רגילים, כאשר גובה הפער תלוי בעיר ובאזור הספציפיים. פער המחירים הגדול ביותר נמצא בדירות בנות ארבעה חדשים, והקטן ביותר – בדירות שלושה חדרים. מיותר לציין כי עובדה זו מעלה את האטרקטיביות של רכישת דירות ששופצו במסגרת התמ”א, בייחוד בקרב צעירים שאינם יכולים לעמוד ברכישת דירה בדרך ה”מסורתית”.