חוק “המארגנים” – שמים סוף לתהליך!

ב 21.03.17 אישרה הממשלה בקריאה שנייה ושלישית את חוג המארגנים, יוזמי החוק היו עובדי משרדי המשפטים בשיתוף עם פקידי משרד השיכון. החוק מספק מענה לתחום, או יותר נכון לומר סותם פתח שהיה פרוץ בפני “מאעכרים”/מתווכים בין בעלי דירות תמימים לבין יזמים וקבלנים המעוניינים לבצע את פרוייקט תמ”א 38. החוק נכנס לתוקפו בחודש יוני 2017 וכיום, למרות הסתייגויות רבות שהוגשו ושינויים במהלך הדרך בוועדת הרפורמות, “חוק המאעכרים” קיים ויציב.

על תמ”א 38 והתהליך

ראשית חשוב להסביר, פרוייקט תמ”א 38 הינו פרוייקט חיזוק מבנים והגנה מפני רעידות אדמה. רק קבלנים מוסמכים הם אלו היכולים לבצע את הפרוייקט בפועל. כדי להתחיל פרוייקט תמ”א יש צורך באישורים רבים מן הרשות המקומית, המחוזית, הגשת תוכניות, אישורים רבים ועוד. התהליך הארוך יצר תחום עיסוק חדש והוא החברות היזמיות. דיירי בניינים יכולים לבחור, האם להתנהל בעצמם מול הקבלן המבצע או לפנות לחברה יזמית – במרבית המקרים ההחלטה הזו משתלמת מבחינות רבות כמו:

  • איכות הבנייה
  • מפרט עשיר
  • זמינות וזמני בנייה קצרים
  • בעיקר אתם נהנים מ”ראש שקט” בתהליך

כדי להתחיל תהליך של תמ”א 38 נדרשת הסכמת הדיירים, במקרה של פינוי בינוי – 80% מדיירים הבניין ואילו בתמ”א של חיזוק מבנה קיים – נדרשת הסכמתם של 66%  מדיירי הבניין.

המארגנים – “מאעכרים” של תמ”א 38

כפי שציינו בחלק הקודם, נדרשת התקשרות בין דיירי הבניין לקבלן מבצע או בין דיירי הבניין לחברה היזמית – היא זו שיוצרת את הקשר ומקבלת את כל האישורים הנדרשים כדי שהקבלן יוכל לעבוד. המאכרים בעצם מנצלים את חוסר הידיעה של הדיירים בדבר התהליך מחד ואת הרצון של הקבלנים והיזמים לעבוד ולהרוויח מאידך, ובעצם מתווכים תמורת אחוז מסויים מהעסקה העתידית בין הדיירים היזמים והקבלנים.

בשנים האחרונות נוצרה תופעה של בניינים רבים העומדים שנים על גבי שנים בהמתנה לקבלן שיבצע את פרוייקט התמא שחתמו עליו מול “המאעכר”, זה מצידו לא מצליח למצוא יזם או קבלן ומשאיר את הדיירים ללא אפשרות לצאת מחוזה המקנה לו בלעדיות למספר לא הגיוני של שנים. סיפור שהגיע לכותרות היה זה של בניין במרכז ת”א שדייריו מחכים כבר 4 שנים! כדי להתחיל פרוייקט.

דיירי בניינים – הכוח עובר אליכם

החוק החדש שנחקק אמנם לא עושה סוף לתופעת התיווך (חשוב גם לציין מתווכים אמינים שבאמת מניעים את גלגלי התמ”א במהירות לטובת כל הצדדים בעניין), אך החוק החדש יוצר מגבלות זמן במקרה של חתימה מול מתווך, זאת בהתאם לקצב ההתקדמות של הפרוייקט, מספר הדיירים החתומים, גודל הבניין וסוג התמ”א המבוצעת. במילים אחרות – חוק המארגנים שם סוף לבלעדיות המתווכים בעסקאות תמ”א. מהיום אתם מחליטים מול מי אתם רוצים להתנהל.