עיצוב פנים לדירות בתהליך תמ״א 38

יש כמה סוגים של תמ”א 38 והנפוץ והמבוקש שבהם הוא הרחבת הדירה ושיפוץ הבניין, מה שמאפשר לאנשי המקצוע להציע נוסף על שיפוץ פנימי שיהלום את החיצוני. זהו אתגר שכל מעצבת פנים או אדריכלית פנים ישמחו להתמודד אתו, במיוחד משום שמדובר בתהליך מבורך שמלווה את המשפחה שגרה בבית, ועוזר להם להוסיף הום סטיילינג מוקפד.

מהו האתגר שעומד בפני כל אדריכלית פנים בתמ”א 38?

תמ”א 38 גורמת לשני שינויים משמעותיים שמשפיעים על תכנון הדירה:

  • הרחבת שטח הדירה – השיפוץ מרחיב את הדירה בצורה משמעותית כשהיא מוסיפה לה ממ”ד, מרפסת שמש ברוב המקרים ולפעמים גם מעלית. זה מאפשר חלוקה פנימית מחודשת כדי לנצל את השטח בצורה שמתאימה למשפחה ומאפשר גם להוסיף הום סטיילינג חדש לדירה המשודרגת.
  • שינוי בתכנית האדריכלית של הדירה – תוספות הבנייה משנות פנימית את חלוקת החדרים ולכן יש לתכנן מחדש את הדירה, במיוחד אם גרה שם משפחה שקטנה או גדלה. זוהי הזדמנות לנצל את השיפוצים כדי להיעזר בשירותי אדריכלית פנים לבנות את תכנית הדירה מחדש.

כיצד השינוי מתבטא בשטח?

כאשר מוסיפים לדירה מרפסת שמש וחדר נוסף נוצרות אפשרויות חדשות לשבירת קירות וחלוקת החדרים מחדש. החלוקה החדשה מבוססת על צורכי המשפחה, מספר האנשים וההרגלים שלהם. אם אורח החיים שלהם מחייב שטחים גדולים יותר במטבח ובסלון, זוהי הזדמנות לשנות את מיקום הקירות, להרחיב ולהזיז את הגבולות הפנימיים. חדר נוסף גם מאפשר לכל מעצבת פנים לשנות את הייעוד של החדרים האחרים ולהקצות את החדר החדש לתוספת החדשה למשפחה, או להפך – אם המשפחה קטנה ורוצים שהחדר הזה ישמש דווקא כחדר עבודה או תחביבים שאפשר להתמסר להם לאחר גידול הילדים, אפשר להשתמש בו למטרה זו. הבסיס לעבודה הוא התכנית הישנה מול התכנית החדשה, וניצול השטח שהתווסף כדי לשנות פרופורציות וכיוונים.

שינויים משמעותיים יותר שתמ”א 38 מחייבת

מלבד השינויים הפנימיים שאפשר לעשות, אדריכלית פנים תצטרך לקחת בחשבון את העבודה שתוספות הבנייה החיצוניות משנות לחלוטין את הכיוונים של הדירה. לדוגמה, אם אי אפשר להציב פיר מעלית במקומו הטבעי בחדר המדרגות, יש לשנות לחלוטין את כיוון הכניסה לבית ומכאן נגזרת תכנית שונה של חלוקת חדרים. נוספת כניסה לבית שמשפיעה על מיקום המטבח והסלון ויש למקסם את הפוטנציאל הזה כדי לשפר את מיקום החדרים בבית. זוהי השפעה גדולה מאוד על כל בחירה של המשפחה, ואפשר להשתמש בה כדי לתת ביטוי טוב יותר לכל העדפה של המשפחה.

ניצול תוספות בנייה לאיכות חיים

ההתחדשות החיצונית של הבניין מביאה במקרים רבים חשק גם לשנות מבפנים כדי להתאים לאסתטיקה המשודרגת בכלל. זה מתאים גם במקרים שבהם תוספות הבנייה אינן משנות לגמרי את כל החלוקה הפנימית אלא רק מוסיפות לאיכות החיים של דיירי הבית.  אפשר פשוט לנצל זאת לצורך הום סטיילינג משודרג שתהיה אחראית לו מעצבת פנים. המרפסת החדשה פותחת בפניכם אפשרות להוסיף גינה קטנה או אפילו רק דשא סינתטי כדי להרגיש מעט טבע בעיר, לדוגמה, וחדר ממ”ד יכול להפוך לסלון מוגן אם אתם חיים באזור בעייתי מבחינה ביטחונית. השינוי במקרה כזה הוא רק בעיצוב הפנים והכנסת מוטיבים חדשים ומשודרגים, כמו שיפוץ של המטבח והחלפת רהיטים, צבעים וטקסטילים לבית.