לקיחת משכנתא בפרויקט תמ”א 38

אישור משכנתא בפרויקט תמ”א 38

עד לפני שנים בודדות הבנקים כמעט ולא נהגו לאשר משכנתא בפרויקטי תמ”א 38 שכן הנושא היה עדיין חדש עבורם ולא היה להם מספיק ניסיון במתן משכנתאות בפרויקטים מסוג זה, ולכן הם לא גיבשו עליו עמדה ברורה.

בשנים האחרונות עם הגידול בפרויקטי תמ”א 38 וכניסתם של יזמים מוכרים ומנוסים לתחום, החלו הבנקים ללמוד את הנושא לעומק ולייצר פתרונות לרוכשים בפרויקטי תמ”א 38. כיום כמעט כל הבנקים מאשרים משכנתא בפרויקטי תמ”א 38.

למה צריך לשים לב?

לפרויקטי תמ”א 38 בעלי ליווי בנקאי ישנו יתרון מסוים עבור הבנקים למשכנתאות שכן פרויקטים אלו נחשבים מובטחים יותר עבור הבנקים למשכנתאות, עקב ערבות חוק מכר שניתנת על ידי הבנק אשר מלווה את הפרויקט. יתרון נוסף הוא שישנו בנק שעומד מאחורי היזם ובדק כבר את טיב הפרויקט, טיב היזם וניסיונו בהוצאות פרויקטים דומים.

גם בפרויקטים ללא ליווי בנקאי ניתן לקבל משכנתא, יחד עם זאת פרויקטים אלו יבחנו על ידי הבנקים יותר לעומק. במקרים אלו הבנק למשכנתאות יבצע בדיקה מדוקדקת יותר אודות טיב היזם וניסיונו בפרויקטים מסוג דומה. לעתים יתנה הבנק את מתן המשכנתא בהגעה לשלב מתקדם בבניה, ובמקרים מסוימים יאשר אותה רק לאחר קבלת טופס 4. יש לקחת בחשבון כי במקרים של פרויקטים ללא ליווי בנקאי ישנם בנקים למשכנתאות אשר לא יהיו מוכנים לאשר משכנתא בכל מקרה ללא טופס 4. יש לציין כי לעתים היזם מבצע מבעוד מועד בדיקה בבנקים למשכנתאות בדבר האפשרות לקבלת משכנתא לרוכשי הדירות שלו ולכן כדאי לבדוק מול היזם, לפני החתימה על חוזה הרכישה, האם ישנו בנק אשר נתן הסכמה עקרונית למתן משכנתא בפרויקט זה. שימו לב, במקרים אלו ישנם 2 סוגי אישורים: אישור כללי למתן משכנתא בפרויקט (בדיקה של הבנק אודות הפרויקט והיזם), ואישור פרטני למתן משכנתא לרוכש (לבדיקת עמידה אישית בקריטריונים לקבלת משכנתא וחישוב החזרים חודשיים, היכנסו לכלי מחשבון משכנתא).

בין אם מדובר בפרויקט בו יש דירות למכירה עם ליווי בנקאי או ללא ליווי בנקאי, בדיקת הפרויקט והלקוח במקרים אלו תהיה מעט שונה מהרגיל ולכן רצוי לבצע צעד זה בליווי חברת ייעוץ משכנתאות אשר תלווה אתכם בתהליך, תדאג לאישור המשכנתא עבורכם, תסביר לכם את כל השלבים בתהליך וגם תחסוך לכם כסף בעלויות המשכנתא.