תמ”א 38 – הכלים שיהפכו את התכנית להצלחה

  • צמצום סמכויותיהן של הרשויות המקומיות – בין אם זה פרויקט תמ”א 38 בירושלים , בתל אביב, בטבריה או ברמת גן, פרויקט כזה יכול להיות מסורבל מאד, בשל היותו תלוי ברשויות המקומיות, שבו הוא מתקיים. רשויות אלו מערימות לא מעט קשיים על היזמים והקבלנים, ועוד בשלבים הראשונים מאד של הפרויקט. צמצום סמכויותיהן על ידי המדינה, יכול לקדם את התכנית ולמנוע את עיכובה, כפי שקורה היום לא אחת.
  • דרישות בנייה אחידות – נכון להיום, לכל רשות מקומית ישנה מדיניות אחרת וכללים שונים בכל הקשור למותר והאסור לגבי תמ”א 38 . יזמים, המעוניינים לבנות בכמה ערים שונות, נאלצים בכל פעם להתמודד עם מדיניות חדשה ולהתאים את עצמם אליה. חוסר האחידות הזו מקשה על עליהם לא מעט ובמקרים מסוימים אף גורמת להם להפסדים. איחוד הדרישות בכל הארץ יכול לקדם את התכנית ולמשוך אליה יזמים וקבלנים נוספים.
  • מתן זכויות יתר לפריפריה – מרבית פרויקטי תמא 38 נבנו באזור המרכז, ובעיקר בצפון תל אביב. במקומות אלה הרווחים לקבלנים/יזמים הם גבוהים יותר, מה שהופך אותם לאטרקטיביים מאד. כדי למשוך אותם גם אל הפריפריה, הצריכה את זה לא פחות, חשוב להשקיע משאבים כספיים רבים יותר ולהציע ליזמים זכויות בנייה נוספות. אפשר לעודד קבלנים העובדים יחד עם מפקח בניה לבנות בפריפריה במסגרת התכנית, ובתמורה לקבל זכויות בנייה באזורים בהם ישנו ביקוש רב מאד לדירות.
  • הגבלת זכות ההתנגדות – למרות שרוב ההתנגדויות המועלות לאור התכנית נדחות בוועדות השונות, התנגדויות יכולות לעכב באופן משמעותי את התקדמות הפרויקט ולגרום לקבלנים/יזמים, במקרים מסוימים, לוותר עליו. הגבלת זכות ההתנגדות או אולי ביטולה לחלוטין יכולה לעודד רבים לקחת בכך חלק ולהפוך את התכנית לאפקטיבית הרבה יותר.
  • אפשרות לתמ”א במבנים המיועדים להריסה – על פי תקנון התכנית, תמ”א 38 איננה חלה על מבנים ישנים המיועדים להריסה. אולם, יש לזכור שגם במבנים אלה מתגוררים תושבים חסרי אמצעים, שללא עזרת המדינה, סביר שלא יצליחו למצוא לעצמם פתרונות מגורים חלופיים. התיקון בתכנית והפיכתה לכזו המתאימה גם למבנים המיועדים להריסה הינו צעד חברתי חשוב וניצול שטחים קיימים לטובת בניית דירות חדשות לאוכלוסיות החלשות.
  • ניצול שטחים עירוניים לטובת חניונים – פעמים רבות קבלנים/יזמים בוחרים לוותר על הפרויקט בשל ההוצאות הרבות עבור בניית חניון תת קרקעי הולם. שימוש בקרקעות עירוניות לטובת בניית חניונים באזורים בהם קיימים פרויקטים כאלה יכול לתת מענה מתאים ולספק פתרון הולם לתושבים.